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CS 681 — Image Synthesis
(dt. Bildsynthese)

Level, degree of commitment Specialization module, compulsory elective module
Forms of teaching and learning,
workload
Lecture (4 SWS), recitation class (2 SWS),
270 hours (90 h attendance, 180 h private study)
Credit points,
formal requirements
9 CP
Course requirement(s): Successful completion of at least 50 percent of the points from the weekly exercises as well as at least 2 presentations of the tasks.
Examination type: Oral examination (individual examination) or written examination
Language,
Grading
English,
The grading is done with 0 to 15 points according to the examination regulations for the degree program M.Sc. Computer Science.
Duration,
frequency
One semester,
In der Regel jedes Sommersemester
Person in charge of the module's outline Prof. Dr. Thorsten Thormählen

Contents

  • Simulation of light transport
  • Global Lighting Methods
  • Efficient programming of stream processors
  • 3D modelling and compositing
  • Volume rendering

Qualification Goals

Translation is missing, sorry. German original:

Die Studierenden

  • können Methoden zum Erstellen von computer-generierten Bildern von hoher visueller Qualität beschreiben und können diese einsetzen; dies umfasst z.B. Themen, wie die Modellierung einer dynamischen virtuellen Szene, Freiformkurven und -flächen, Verfahren zur globalen Beleuchtung, oder Methoden zur Darstellung von Volumendaten,
  • können die Architektur aktueller Grafikkarten erklären und begreifen die Grafikkarte als einen enorm leistungsfähigen Stream-Prozessor mit vielen parallelen Recheneinheiten, der auch für aufwendige Berechnungen außerhalb der Computergrafik eingesetzt werden kann,
  • können parallele Programmierung auf der Grafikkarte anwenden,
  • sind in der Lage, wissenschaftliche Arbeitsweisen beim eigenständigen Erkennen, Formulieren und Lösen von Problemen anzuwenden,
  • sind in der Lage, über wissenschaftliche Inhalte frei zu sprechen, sowohl vor einem Publikum als auch in einer Diskussion.

Prerequisites

None. The competences taught in the following modules are recommended: Object-oriented Programming, Graphics Programming.


Applicability

The module can be attended at FB12 in study program(s)

  • B.Sc. Computer Science
  • M.Sc. Data Science
  • M.Sc. Computer Science
  • M.Sc. Mathematics
  • LAaG Computer Science

When studying M.Sc. Computer Science, this module can be attended in the study area Compulsory Elective Modules in Computer Science.

The module can also be used in other study programs (export module).

The module is assigned to Practical Computer Science. Further information on eligibility can be found in the description of the study area.


Recommended Reading

  • Foley, James D.; Dam, Andries van; Feiner, Steven K.; Hughes, John F.: Computer Graphics - Principles and Practice, Addison Wesley, 1990; Zeppenfeld, Klaus: Lehrbuch der Grafikprogrammierung, Spektrum Akademischer Verlag, 2003/2004; Encarnacao, J.; Straßer, W.; Klein, R.: Graphische Datenverarbeitung I und II, Oldenbourg, 1996; Bungartz, Hans Joachim; Griebel, Michael; Zenger, Christoph: Einführung in die Computergraphik, Vieweg 2002; Bender, Michael; Brill, Manfred: Computergrafik., Hanser 2003; Watt, Alan: 3D Computer Graphics, Addison-Wesley 1999; Watt, Alan; Policarpo, Fabio: 3D Games: Real-time Rendering and Software Technology, Addison Wesley, 2001.



Please note:

This page describes a module according to the latest valid module guide in Winter semester 2025/26. Most rules valid for a module are not covered by the examination regulations and can therefore be updated on a semesterly basis. The following versions are available in the online module guide:

The module guide contains all modules, independent of the current event offer. Please compare the current course catalogue in Marvin.

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