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Technology and Innovation Management
(dt. Technologie- und Innovationsmanagement)

Level, degree of commitment Specialization module, compulsory elective module
Forms of teaching and learning,
workload
Lecture (2 SWS) and recitation class (2 SWS),
(attendance: 44 hours, preparation and follow-up: 68 hours, exam preparation: 68 hours)
Credit points,
formal requirements
6 CP
Course requirement(s):
Examination type: Written examination. IMPORTANT: This module is offered by FB02; the exam can only be retaken twice.
Language,
Grading
German,
The grading is done with 0 to 15 points according to the examination regulations for the degree program B.Sc. Business Administration.
Duration,
frequency
One semester,
each summer semester
Person in charge of the module's outline Prof. Dr. Michael Stephan

Contents

Translation is missing, sorry. German original:

Das Modul ist eine ein­führende und grundlegende Veranstaltung für die Themen Innova­tions­management und Innovationsmanagement. Das Management und Marketing von Innovationen erfordert im Vergleich zu traditionellen Methoden der BWL andere oder zumindest modifizierte Instrumente.

Behandelt werden folgende Themen: Gegenstand und Notwendigkeit eines unternehmerischen Innovationsmanagements, Widerstände, Promotoren, Schnittstellenmanagement, Kernaufgaben des Innovationsmanagement, Kernaufgaben des Innovationsmarketings, Segmentierung von Märkten für Innovationen, Erfolgsfaktoren von Innovationen und Erfolgsfaktoren im Innovationsmarketing.


Qualification Goals

Translation is missing, sorry. German original:

Studierende sind nach Abschluss des Moduls in der Lage,

  • die besonderen Aufgaben und Inhalte des Managements und des Marketings von Innovationen wiederzugeben,
  • die Relevanz des Innovationsmanagements und -marketing für die strategische Unter­neh­mens­führung sowie für das betriebliche Marketing zu verdeutlichen,
  • zu erklären, welche Rolle Kundinnen oder Kunden im Innovationsprozess spielen, einerseits als Anwender von Innovation und andererseits als Ideengeber und Mitentwickler von Innovation.
  • Die Studierenden haben zudem ein Verständnis für die Chancen und Risiken von Innova­tions­vorhaben entwickelt und können auch die kritischen Rahmenbe­dingungen des Innovationsmanagements und -marketings benennen und erklären.

Prerequisites

None. Note: The module cannot be taken if the module Technology and Innovation Management has already been successfully completed.


Applicability

Module imported from B.Sc. Business Administration.

When studying M.Sc. Computer Science, this module can be attended in the study area Profile Area Business Administration.


Recommended Reading

(not specified)



Please note:

This page describes a module according to the latest valid module guide in Winter semester 2025/26. Most rules valid for a module are not covered by the examination regulations and can therefore be updated on a semesterly basis. The following versions are available in the online module guide:

  • Winter 2016/17
  • Summer 2018 (no corresponding element)
  • Winter 2018/19 (no corresponding element)
  • Winter 2019/20 (no corresponding element)
  • Winter 2020/21 (no corresponding element)
  • Summer 2021 (no corresponding element)
  • Winter 2021/22 (no corresponding element)
  • Winter 2022/23 (no corresponding element)
  • Winter 2023/24 (no corresponding element)
  • Winter 2025/26

The module guide contains all modules, independent of the current event offer. Please compare the current course catalogue in Marvin.

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