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Technology and Innovation Management
(dt. Technologie- und Innovationsmanagement)
| Level, degree of commitment | Specialization module, compulsory elective module |
| Forms of teaching and learning, workload |
Lecture (2 SWS) and recitation class (2 SWS), (attendance: 44 hours, preparation and follow-up: 68 hours, exam preparation: 68 hours) |
| Credit points, formal requirements |
6 CP Course requirement(s): Examination type: Written examination. IMPORTANT: This module is offered by FB02; the exam can only be retaken twice. |
| Language, Grading |
German,The grading is done with 0 to 15 points according to the examination regulations for the degree program B.Sc. Business Administration. |
| Duration, frequency |
One semester, each summer semester |
| Person in charge of the module's outline | Prof. Dr. Michael Stephan |
Contents
Translation is missing, sorry. German original:
Das Modul ist eine einführende und grundlegende Veranstaltung für die Themen Innovationsmanagement und Innovationsmanagement. Das Management und Marketing von Innovationen erfordert im Vergleich zu traditionellen Methoden der BWL andere oder zumindest modifizierte Instrumente.
Behandelt werden folgende Themen: Gegenstand und Notwendigkeit eines unternehmerischen Innovationsmanagements, Widerstände, Promotoren, Schnittstellenmanagement, Kernaufgaben des Innovationsmanagement, Kernaufgaben des Innovationsmarketings, Segmentierung von Märkten für Innovationen, Erfolgsfaktoren von Innovationen und Erfolgsfaktoren im Innovationsmarketing.
Qualification Goals
Translation is missing, sorry. German original:
Studierende sind nach Abschluss des Moduls in der Lage,
- die besonderen Aufgaben und Inhalte des Managements und des Marketings von Innovationen wiederzugeben,
- die Relevanz des Innovationsmanagements und -marketing für die strategische Unternehmensführung sowie für das betriebliche Marketing zu verdeutlichen,
- zu erklären, welche Rolle Kundinnen oder Kunden im Innovationsprozess spielen, einerseits als Anwender von Innovation und andererseits als Ideengeber und Mitentwickler von Innovation.
- Die Studierenden haben zudem ein Verständnis für die Chancen und Risiken von Innovationsvorhaben entwickelt und können auch die kritischen Rahmenbedingungen des Innovationsmanagements und -marketings benennen und erklären.
Prerequisites
None. Note: The module cannot be taken if the module Technology and Innovation Management has already been successfully completed.
Applicability
Module imported from B.Sc. Business Administration.
When studying B.Sc. Business Mathematics, this module can be attended in the study area Free Compulsory Elective Modules.
The module is assigned to the focus area Innovation and Information. Further information on eligibility can be found in the description of the study area.
Recommended Reading
(not specified)
Please note:
This page describes a module according to the latest valid module guide in Winter semester 2025/26. Most rules valid for a module are not covered by the examination regulations and can therefore be updated on a semesterly basis. The following versions are available in the online module guide:
- Winter 2016/17
- Summer 2018 (no corresponding element)
- Winter 2018/19 (no corresponding element)
- Winter 2019/20 (no corresponding element)
- Winter 2020/21 (no corresponding element)
- Summer 2021 (no corresponding element)
- Winter 2021/22 (no corresponding element)
- Winter 2022/23 (no corresponding element)
- Winter 2023/24 (no corresponding element)
- Winter 2025/26
The module guide contains all modules, independent of the current event offer. Please compare the current course catalogue in Marvin.
The information in this online module guide was created automatically. Legally binding is only the information in the examination regulations (Prüfungsordnung). If you notice any discrepancies or errors, we would be grateful for any advice.